مهمترین معیارهای جذب سرمایه استارتاپ‌ها چیست؟

مهمترین معیارهای جذب سرمایه استارتاپ‌ها چیست؟

یکی از راه‌های جذب سرمایه برای راه‌اندازی، پیشرفت و توسعه استارتاپ‌ها، جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطر پذیر است. سوال اصلی در این‌گونه جذب سرمایه این است که معیارهای مهم ذهنی سرمایه‌گذاران خطرپذیر در سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها چه چیزهایی هستند؟!
این سوال قطعاً ذهن هر بنیانگذار کسب‌وکاری را به خصوص در پروسه جذب سرمایه، درگیر کرده است. اگرچه معیارهای ذهنی سرمایه‌گذاران متفاوت است، اما تقریباً تمام سرمایه‌گذاران این حوزه، تأکید خاصی روی ۴ شاخص دارند.
اگر قصد جذب سرمایه به ویژه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC یا CVC) را دارید، خود را برای متقاعد کردن این سرمایه‌گذاران درباره فاکتورهای زیر، آماده کنید.
تیم
معیار مشخصی برای اینکه یک تیم از نگاه سرمایه‌گذار، ایده‌آل باشد وجود ندارد! اما یک تیم خوب حداقل باید از افرادی تشکیل شده باشد که مکمل هم در بخش‌های مختلف باشند. قطعاً یک تیم که از متخصصین زبده هوش مصنوعی تشکیل شده، بسیار خوب به نظر می‌رسد اما این مدل نه تنها نمی‌تواند موفقیت یک کسب‌وکار را تضمین کند، بلکه حتی احتمال شکست را هم بالا می‌برد. پس، از نگاه یک سرمایه‌گذار برای حداقل شدن احتمال شکست، هر استارتاپ باید از تیمی تشکیل شود که دارای مجموعه‌ای از تخصص‌ها باشد؛ تخصص‌هایی مثل: مالی، فنی، مارکتینگ، توسعه‌دهنده کسب و کار، فروش و... بسیار اهمیت دارند. البته با تجربه بودن بنیانگذارها و داشتن تجربه تیم در صنعت مورد هدف، می‌تواند تیم را قوی‌تر و موفقیت را امکان‌پذیر و در دسترس‌تر کند.
اهمیت تیم برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC یا CVC) به اندازه‌ای زیاد است که مارک سوستر (ژورنالیست انگلیسی) می‌گوید: «اگر سرمایه‌گذار تحت‌تأثیر تیم یک استارتاپ قرار نگرفته باشد، باید معجزه‌ای رخ دهد تا استارتاپ بتواند از این سرمایه‌گذار، سرمایه جذب کند!»
اما تحت تأثیر تیم قرار گرفتن هم پایان کار نیست!

 تیم یک استارتاپ، یکی از شرط‌های لازم برای دست به جیب شدن سرمایه‌گذار است اما استارتاپ باید شروط کافی دیگری هم داشته باشد. از جمله این شروط می‌توانیم از محصول، اندازه‌ بازار و ارزش‌گذاری نام ببریم که در ادامه در مورد آن توضیح داده خواهد شد.
 محصول
محصولی برای کاربر ارزنده خواهد بود که به عنوان راه‌حل یک مشکل، قابل استفاده باشد. بسیاری از استارتاپ‌ها محصولات خاص و جذابی عرضه کرد‌ه‌اند، اما در جذب کاربر شکست خوردند. خیلی وقت‌ها علت این شکست، عدم نیاز جدی کاربران به محصول ارائه شده است؛ به عبارتی، استارتاپ به جای محصول، باید راه‌حل یک مشکل را به فروش برساند.

ارائه یک محصول در مقام راه‌حلی مناسب برای یک مشکل نیز، به تنهایی شاخص‌های ذهنی یک سرمایه‌گذار در این خصوص را برآورده نمی‌کند. چراکه بسیاری مواقع رقبا، برای پاسخ به مشکل هدف‌گذاری شده شما، راه‌حل‌هایی ارائه می‌کنند و اینجاست که تمایز شما در هزینه تحمیل نموده به مشتری، میزان تأثیر محصول شما بر مشکل، حس و تجربه مشتری در استفاده از محصول و ... تعیین کننده میزان رضایت مشتری و البته سرمایه گذار از شما خواهد بود.
اندازه بازار
بیشتر سرمایه‌گذاران به دنبال استارتاپ‌هایی هستند که در مدت نسبتاً کوتاهی بتوانند به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده و بازده قابل توجهی از سرمایه خود بدست بیاورند. این مهم نیز تنها در استارتاپ‌هایی با بازار رو به رشد و صدالبته مقیاس‌پذیری مدل کسب و کار، قابل تحقق است

به عبارتی اندازه و نیاز بازار و همچنین پتانسیل استارتاپ، دو فاکتور تکمیل‌کننده یکدیگر در راستای تحقق اهداف اصلی سرمایه‌گذار در این زمینه هستند. هرچه گستره بازار هدف کسب‌و‌کار بزرگتر باشد شما می‌توانید با طراحی بیزینس مدلی مقیاس‌پذیر، شاخص‌های سودآوری بهتری را برای خود و شرکای خود محقق سازید. هر چقدر هم تیم و محصول ارزنده‌ای داشته باشید، ورود به بازارهای کوچک و بدون توجه به شرایط خاص یک نیچ مارکت، ترسیم‌گر آینده روشنی برای کسب و کار شما نخواهد بود و این موضوع به شدت بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تأثیرگذار است. 
 ارزش‌گذاری
از مهمترین فاکتورهای ذهنی سرمایه‌گذاران، ارزش‌ اعلامی از سمت استارتاپ است. برخی از بنیانگذاران بر این باورند که ارزش یک کسب و کار بیشتر توافقی بوده و بر همین اساس افزایش مهارت آنها در علم تئوری بازی‌ها، می‌تواند موجب پیروزی آنها در فرآیند جذب سرمایه گردد. نخست اینکه، دیگر کمتر سرمایه‌گذاری را می‌توان یافت که تنها با تکیه بر حس خود بر روی یک کسب و کار قیمت‌گذاری و در ازای تزریق منابع مالی، سهام دریافت کند. دوم اینکه نحوه ارزشگذاری کسب و کارتان در قالب برنامه مالی، برای سرمایه‌گذار روشن خواهد ساخت که شما چگونه برای آینده کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی نموده‌اید. اگر برنامه مالی تدوین شده از سوی شما تمام جوانب مرتبط با منابع مورد نیاز و مدل‌های توسعه را در نظر گرفته باشد، این اطمینان خاطر در سرمایه‌گذار ایجاد خواهد شد که سرمایه خود را در جای درستی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

فارغ از این مباحث، با گذشت زمان و به واسطه تجارب ارزشمندی که سرمایه‌گذاران و بسیاری از استارتاپ‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر کسب نموده‌اند، نباید فراموش کنید که ارزش استارتاپ بالاتر و پایین‌تر از مقدار واقعی آن می‌تواند در بسیاری از مواقع منجر به شکست آن کسب و کار گردد. به طور کلی، اگر سرمایه‌گذاران بر ارزان خریدن کسب و کار اصرار ورزند، در مراحل بعدی جذب سرمایه، انگیزه بنیانگذاران را به واسطه از دست دادن بخش اعظم سهام‌شان از بین برده و رشد کسب و کار کاسته و یا حتی متوقف و منفی شده و سرمایه‌گذار نیز زیان خواهد کرد. در مقابل تلاش بی حد و حصر بنیانگذاران برای فروش سهام استارتاپشان به بالاترین قیمت ممکن، موجبات down round در مرحله بعدی جذب سرمایه را فراهم می‌کند. بدین صورت که رشد ارزش کسب و کارتان در مرحله بعد جذب سرمایه، به دلیل بالا بردن ارزش در این مرحله، از بین رفته و از نگاه سرمایه‌گذار بعدی، شما یک کسب و کار شکست‌خورده هستید و در این صورت جذب سرمایه برای ادامه کار، تقریباً غیرممکن خواهد بود.

معرفی کتاب عادت‌های اتمی

معرفی کتاب: عادت‌های اتمی

کتاب عادت‌های اتمی، یک راهنمای عملی و جامع برای برای ایجاد عادت‌های خوب وهمچنین شکستن عادت‌های بد است. اگر در تغییر عادت‌های‌تان مشکل دارید، در واقع مشکل شما نیستید، بلکه سیستمی است که بر پایه آن رفتار می‌کنید.

رفتار انسان همواره در حال تغییر است؛ موقعیت به موقعیت، لحظه به لحظه، ثانیه به ثانیه. اما این کتاب درباره‌ی چیزهایی است که تغییر نمی‌کند. درباره‌ی اصول رفتار انسانی است. اصول ماندگاری که می‌توانید به آن اتکا کنید. ایده‌‎هایی که می‌توانید کسب‌وکارتان را پیرامونش بسازید، خانواده را حول آن شکل دهید و زندگی را پیش ببرید. عادت‌های بد، تکرار می‌شوند، نه به خاطر اینکه شما مایل به تغییر آنها نیستید، بلکه به خاطر این است که شما سیستم اشتباهی را برای تغییر انتخاب کرده‌اید. این موضوع، فلسفه کلیدی کتاب عادت‌های اتمی است؛ شما تا سطح اهداف‌تان بالا نمی‌روید، بلکه تا سطح سیستم‌هایتان پایین می‌آیید. در این کتاب، به برنامه‌ای اثبات شده برای رسیدن به سطوح بالاتری دست خواهید یافت.

جیمز کلیر در کتاب عادت‌های اتمی به تاثیر تغییرات کوچک در زندگی پرداخته است. چرایی این تاثیرات را توضیح داده، گام‌های ساده‌ای برای ساختن عادات بهتر معرفی کرده و در نهایت راز ماندگاری نتایج مثبت حاصل از تغییرات کوچک در زندگی را برای خوانندگانش بیان کرده است. 

درس‌هایی که از کتاب عادت های اتمی یاد می‌گیریم: سیستمی طراحی کنیم که هر روز ۱ درصد بهتر شویم. عادت های بد را بشکنیم و به عادت های خوب بچسبیم! از اشتباهاتی اجتناب کنیم که اغلب افراد، موقع تغییر عادات شان مرتکب می‌شوند. بر نبود انگیزه و اراده غلبه کنیم. هویت قوی‌تری را توسعه دهیم و به خودمان اعتقاد داشته باشیم. برای عادت های جدید وقت بگذاریم (حتی وقتی زندگی با ما سر ناسازگاری دارد). محیط مان را طوری طراحی کنیم که در آن موفقیت آسان تر باشد. تغییرات کوچک و ساده ای ایجاد کنیم که نتایج بزرگی به همراه دارند. و مهم تر از همه، چگونه این ایده ها را در زندگی واقعی مان به اجرا در آوریم.

عادت‌ها غالبا هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کنند، تا اینکه از یک حد مرزی عبور کنیم و سطح جدیدی از عملکرد گشوده شود. در مراحل اولیه و میانی هر اقدامی، غالبا دره‌های ناامیدی وجود دارند. انتظار دارید که پیشرفتتان به‌صورت خطی باشد و وقتی می‌بینید تلاش‌هایتان ثمره خود را در چند روز، هفته یا ماه اول نشان نمی‌دهند، ناامید می‌شوید. حس می‌کنید که قرار نیست به جای خاصی برسید. این نشانه‌ای از هرگونه پروسه ترکیب شدن است: قدرتمندترین نتایج با تاخیر ظاهر می‌شوند.

این یکی از دلایل اصلی برای دشواری‌های ایجاد عادت‌های ماندگار است. افراد تغییرات کوچکی ایجاد می‌کنند، نمی‌توانند نتیجه محسوس را ببینند و تصمیم به توقف آن می‌گیرند. با خود فکر می‌کنند که «من این ماه هر روز دویدم، پس چرا هیچ تغییری در بدنم نمی‌ببینم؟» وقتی چنین تفکر غالب شود، خیلی راحت عادت‌های خوبتان را کنار می‌گذارید.

 نسخه چاپی عادت‌های اتمی

 نسخه الکترونیک عادت‌های اتمی

روز ارتباطات و روابط‌عمومی

یادداشت سارا اسکویی سرپرست واحد روابط‌عمومی پرسال به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

می‌خوام برگردم به بیشتر از دو دهه پیش، زمانی که دانشجو بودم.

  • رشته‌‌ات چیه ؟
  • علوم ارتباطات.
  • یعنی تهش چکاره می‌شی؟
  • کارشناس روابط‌عمومی.
  • یعنی تلفن جواب می‌دی؟ درس خوندن داره مگه؟

می‌تونم بگم یک جورهایی حق داشتند. حتی آنهایی که تحصیل کرده و شاغل بودند . روابط عمومی عملا در سازمان‌ها یا نبود یا اگر هم بود اسم جایی بود که شاید قبلا به آن می‌گفتند تلفنخانه. بعد از دانشگاه مدرک به دست در شرکت‌هایی دنبال کار گشتیم که درکی از موقعیت روابط‌عمومی و شرح شغلش نداشتند . بعضی‌هامون شدیم کارشناس رسانه، بعضی‌ها تبلیغات، بعضی‌ها هم هرکاری که بهشون گفتن. اما به قولی اونها نمی‌دونستن روابط عمومی چیه، ما که می‌دونستیم!  سعی کردیم خودمون رو به روز نگه داریم. ریز ریز شروع کردیم به مدیران پیشنهاد دادن. اونهایی که اعتماد کردن و نتیجه دیدن کم‌کم بهمون بال و پر دادن. گذشت و جوان‌ترها با راه هموارتری وارد شدند. دیگه روابط عمومی جا باز کرده بود، سازمان‌ها اگر دیر می جنبیدند عقب می موندند . حالا روابط‌عمومی شده بود خط دفاعی جلوی بحران‌ها ، دیگه زحمت‌ها هدر نمی‌رفت. کسانی بودند که  فعالیت‌های شرکت رو بگذارند توی یک ویترین قشنگ و ماندگارش کنند.

حالا من بعد از بیست و خورده‌ای سال کار کردن، با همه سختی ‌هاش می‌گم درس خوبی خوندم. برای هر کسی هم که بخواد تو این رشته کار کنه چند تا توصیه دارم.

  • خودت رو مدام به روز کن

سکان روابط عمومی رو وقتی می‌تونی به دست بگیری که بدونی باد از کدوم طرف میاد. بدون داشتن اطلاعات کشتی رو غرق می‌کنی. پس هر فرصتی که پیدا کردی به اندازه طلا برات ارزشمنده، اطلاعاتت رو با مطالعه و گوش دادن به‌روز نگه‌دار. روابط عمومی هر سازمانی با هر تخصصی رو که در دستانت داشته باشی اطلاعات و تکنولوژی‌های مربوط به اون با سرعت در حال پیشرفته و بدترین اتفاق برای یک متخصص روابط عمومی عقب موندن از اون اطلاعاته.

  • دانش رسانه‌ای رو بالا نگه‌دار

نداشتن دانش رسانه‌ای کافی برای کسی که شغلش روابط عمومی یک سازمانه بی‌سوادی محسوب می‌شه. حجم اخبار نادرست از رسانه‌های غیر رسمی روز به روز داره بیشتر می‌شه و تو باید راه تشخیص خبر راست و دروغ رو بلد باشی. پس شناختت رو نسبت به رسانه‌ها بالا ببر.

  • تعامل بلد باش

هیچ وقت از یاد نبر که دایره افرادی که بنا به حوزه کاری تو با آنها در تماسی بسیار زیاد هستند و ممکنه هر لحظه به یکی از آنها نیاز پیدا کنی، پس اگر کمکت کردند، تا جایی که در توانایی‌ تو هست در صورت نیاز آنها بهشون کمک کن .

  • و آخرین و مهم ترین مورد اینکه هیچ وقت هیچ ارتباطی رو از دست نده چرا که مهم‌ترین سرمایه‌های تو هستند .

با داشتن این مهارت‌‎هاست که می تونی روابط‌عمومی رو به قلب تپنده یک سازمان تبدیل کنی.

«معرفی کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند

معرفی کتاب: چرا ملت‌ها شکست می‌خورند

در جایی از تاریخ زندگی می‌کنیم که زندگی انسان بسیار پیچیده شده است. تصمیمات بزرگ دولت‌هاست که زندگی ملت‌هایشان را می‌سازد. یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین مسائلی که انسان امروز درگیر آن است اقتصاد است. اقتصاد مشخصه‌ای است که سطح زندگی در یک کشور را تعیین می‌کند و در رضایت افراد از زندگی نقش اساسی را ایفا می‌کند. بحران‌های اقتصادی در سطح جهان ریشه‌ی بسیاری از انقلاب‌ها بوده‌اند و دولت‌هایی که توانسته‌اند رفاه اقتصادی را تامین کنند تا حد زیادی توانسته‌اند رضایت ملت‌هایشان را جلب کنند و سال‌های آرام و بی‌دغدغه‌ای را بگذرانند.

کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند با عنوان اصلی «why nations fall: the origins of power, properity and poverty» سال 2012 منتشر شده است.با نگارشی درخشان و دلپذير به پرسشي پاسخ می‌دهد كه قرن‌ها متخصصان را درمانده كرده است. چرا برخي كشورها ثروتمند و برخي ديگر فقيرند و به واسطه ثروت و فقر، سلامتی و بيماری، غذا و قحطی از يكديگر مجزا می‌شوند؟» آيا اين امر ناشی از فرهنگ، آب و هوا يا جغرافيا است؟ شايد جهل و غفلت از سياست‌های صحيح علت ناكامی‌ها است؟

دارون عجم‌اوغلو استاد اقتصاد در موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و جیمز رابینسون استاد اقتصاد در دانشگاه هاروارد این کتاب را بر مبناي پانزده سال مطالعه بر روي منابع اصلي به شواهد تاريخي فوق‌العاده‌اي از امپراطوري رم، دولت - شهرهاي مايا و نيز دوران قرون وسطي، اتحاديه جماهير شوروي و آفريقا نظم مي‌بخشند تا نظريه اقتصاد سياسي تازه‌اي بنا كند كه ارتباطي وسيع با پرسش‌هاي سترگ امروزين دارد.

 عناوین فصل‌های کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند به شرح زیر است:

فصل اول: خیلی نزدیک، خیلی متفاوت

فصل دوم: نظریه‌هایی که جواب نمی‌دهند

فصل سوم: تولید فقر و غنا

فصل چهارم: تفاوت‌های کوچک و برهه‌های سرنوشت ساز ۱: وزن تاریخ

فصل پنجم: من آینده را دیده‌ام، و نتیجه بخش است: رشد تحت سلطه نهادهای استثماری

فصل ششم: جدایی

فصل هفتم: نقطه عطف

فصل هشتم: در سرزمین ما نه: موانع توسعه

فصل نهم: توسعه معکوس

فصل دهم: «پراکندگی رفاه»

فصل یازدهم: چرخه تکاملی

فصل دوازدهم: چرخه شوم

فصل سیزدهم: امروزه چرا ملت‌ها شکست می‌خورند

فصل چهادهم: در همشکستن قالب

فصل پانزدهم: «فهم فقر و غنا»

در پایان کتاب نیز منابع استفاده شده در کتاب  به صورت جداگانه و با جزئیات آمده است تا خواننده‌ی علاقه‌مند بتواند درباره‌ی هر آنچه می‌خواهد مطالعات بیشتر و کامل‌تری داشته باشد. در ادامه نیز منابع نقشه‌هایی که در کتاب استفاده شده‌اند آمده است تا اطلاعات کتاب هرچه مستندتر در اختیار خواننده باشد.

لینک خرید نسخه چاپی:

چرا ملت‌ ها شکست می خورند؟ (شومیز) | نشر روزنه (rowzanehnashr.com)

لینک نسخه الکترونیکی:

دانلود و خرید کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند | دارون عجم اوغلو | طاقچه (taaghche.com)

خلاصه کتاب در پادکست بی‌پلاس:

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ | پادکست بی‌پلاس (bpluspodcast.com)

پرسال هلدینگی فعال در حوزه صادرات و واردات محصولات پتروشیمی، مشتقات نفتی، کاغذ و فراورده‌های سلولزی، محصولات کشاورزی و همچنین استخراج و فراوری محصولات معدنی است. این مجموعه با بیش از 22 سال سابقه فعالیت تجاری، در زمره 20 شرکت اول ایران در زمینه بازرگانی قرار دارد.

  •  آدرس دفتر مرکزی: تهران –اتوبان مدرس- الهیه – خیابان بیدار- پلاک 5–واحد39
  •  کدپستی: 1964914168
  •  تلفن : 26208341- 26208371
  •  فکس : 26208331
  •  ایمیل: info@persol.ir